Tips för att bemöta bluffande telefonförsäljare och oseriösa casino

Konkreta tips på hur konsumenter och spelare kan undvika mindre seriösa bolag av olika branscher. Två hett debatterade branscher är online casinos men även telefonförsäljning. Minimera risken att beblandas med bolag där seriositeten inte är prioriterat.

 

Tekniken möjliggör inte bara för seriösa bolag

Vår högteknologiska vardag tillåter oss mycket. På några sekunder kan vi prata med människor och handla med länder på andra sidan jordklotet. Möjlighet att besöka affärer på nätet ger oss en valfrihet vi aldrig tidigare upplevt.

Men med möjligheterna uppkom även en baksida.

Lagstiftningen ett eller ett par steg efter

Med utsuddade gränser gällande handel kan bolag baserade i andra länder kontakta och sälja inom Sverige. Men då det kommer till tvister klarar inte alltid våra lagar av att skydda konsumenten.

Eftersom vi är så tillgängliga online är vi alla sårbara och brotten kan drabba vem som helst. Oseriösa företag kommer och går hela tiden. När man inte kan fortsätta en verksamhet, formar man snabbt om den till en annan. Lagstiftning och myndigheter har svårt att hålla jämna steg.

Konsumenter behöver ta ett stort ansvar för att skydda sig

De svenska myndigheterna är behjälpliga så långt den svenska lagen når. Men om det exempelvis gäller lurendrejeri där företaget i fråga är baserat utomlands finns ofta inte möjlighet för att konsumenten ska få rätt. Av den anledningen behöver varje människa göra allt de kan för att skydda sig och sina pengar.

Två viktiga sakerna att ha i åtanke är att:

  • Våga fråga för att undvika missförstånd
  • Ta reda på källkritiska fakta kring bolaget
  • Läs eventuella villkor
  • Lämna aldrig ut känsliga uppgifter

Vid betalning på till exempel online casino

Även då man spelar på nätet behövs försiktighet. Om ett oseriöst casino-bolag får pengar insatta är det en stor risk att pengar aldrig återfås. Det samma gäller vid casinovinster som oseriösa spelare inte alltid betalar ut till sina spelare. Eliminera riskerna genom att hitta spelbolag på sidor likt casino utan licens där läsare får opartiska omdömen på mängder av online casinos av olika slag.

Gällande köp via telefonförsäljare

Alla har någon gång råkat ut för telefonförsäljare. Dag som kväll, vardag som afton kan de ringa och önska ett snabbt avtal. Köpet kan bestå av allt mellan himmel och jord, abonnemang som engångsköp. Oberoende vad köpet gäller finns en del punkter att tänka på för att inte bli utsatt för en bluff-affär.

  • Gör inte affär med okända bolag
  • Känns samtalet olustigt, säg adjö och lägg på luren
  • Låter något för bra för att vara sant? Då är det troligen så med

Gör inte affär med okända bolag

Självklart kan ingen konsument hålla reda på samtliga seriösa bolag som är verksamma. Men däremot kan en enkel sökning på nätet visa kända/okända bolag på några sekunder. Om inte bolagsnamnet kommer i den övre delen av resultat-listan är det bekymmersamt.

Känns samtalet olustigt, säg adjö och lägg på luren

Känn aldrig någon press att fullfölja ett köp. Eftersom konsumenten själv inte har visat uppmärksamhet för produkten innan eller valt att söka relevanta bolag angående produkten kanske ett köp inte heller behövs.

Fast försäljaren kan vara oerhört övertalande måste den snälla sidan undanskuffas om det krävs. Säg adjö om samtalet inte är bekvämt på något sätt. Magkänslan stämmer allt som oftast. Något uttrycket ”Låter något för bra för att vara sant är det troligen också det” också påvisar.